20.8.06

Knieblessure

Ondertussen is mijn verlof al een drietal dagen achter de rug en heb nu even tijd om mijn blog bij te werken. Als je met verlof bent, laat je die dingen makkelijk achterwege, vind ik. Een paar zeer goede weken achter de rug wat het lopen betreft althans. Het weer kon natuurlijk iets beter, maar we zijn nu eenmaal in Belgiƫ en beter lopen bij zo een weertje dan in de hitte.

Prestaties gaan zienderogen vooruit. Het aantal kilometers per week gaat nu steeds maar omhoog en de lange duurlopen worden steeds langer. Ik zit momenteel aan een zestig kilometer per week. Trainingen bestaan uit een extensieve duurloop, twee intesieve duurlopen en een intervaltraining.

Sinds vorige donderdag gaat het iets minder. Had een loopje van anderhalf uur op het programma staan. Toen ik thuiskwam voelde ik een stekende pijn aan de buitenkant van mijn knie. Ne een ijspacking van een twintigtal minuten en een lek Fastumgel was de pijn al na een paar uur wag. Vrijdagmiddag ben ik met een collega gaan lunchen en tijdens na de wandeling leek het erop alsof er niets meer aan de hand was... toen ik 's avonds aan de lange duurloop begon.
Het eerste uur ging alles prima. Af en toe voelde ik wel wat, maar het was eerder storend dan pijnlijk. Na een tiental kilometer had ik mijn knieband, die ik uit voorzorg had meegenomen, echt nodig. De pijn aan de buitenkant van de knie begon heviger te worden, maar ik beet toch door. Na een vijftiental kilometer schakelde ik even over op wandelen om wat voeding en vocht in te nemen. Toen ik na een minuutje weer wou aanzetten, blokkeerde de knie helemaal. Ik moest me echt in gang trekken en het ging van kwaad naar erger. Af en toe zakte ik door de knie. Ik durfde echt niet meer te stoppen omdat ik dacht dat ik dan helemaal niet meer op gang zou geraken en bij de gedachte "nog 35 dagen tot Berlijn", zakte mijn moraal ook nog eens onder het vriespunt.

Na 2uur en 54 minuten was ik uiteindelijk toch fier dat ik 28 km had gelopen. De kaap van 30 moet dan maar volgend weekend gehaald worden, maar eerst rust, rust en nog eens rust de komende dagen!

Geen opmerkingen: